Vánoce jsou svátky pohody, tepla domova a také spousty cukroví.

Cukrem ale krmíme své špatné bakterie a kvasinky, které nám pak ze střev do mozku posílají zprávu "chceme další cukr". 

Čím více mikroorganismů naučených na cukr ve střevě máme, tím více rozkazů "dej si další cukr" náš mozek dostává. A znáte pak v sobě ten boj. "Už bych si dávat neměl, vím to, ale nemohu odolat". Stačí pak, aby střevní bakterie ještě chvilku mozek přesvědčovaly, a když vyhrají, dostáváte se do začarovaného kruhu pěstování špatného mikrobiomu.

Jak nám ty střevní bakterie rozkazují?

Doslova bombardují náš mozek spoustou zpráv přes hustou nervovou síť zvanou Osa střevo-mozek. Pokud si pěstujete mikrobiom kvalitní stravou, dostatečným příjmem zeleniny, rostlinných potravin, barev a kvalitních živin celkově, mikrobiom si na této stravě pochutnává a při pohledu na cukroví vás nezvladatelné chutě neovládají. Pokud máte ve střevě cukromilné mikrouty, pohled na cukroví je rozvášní natolik, že nelze odolat.

O tom, jak nám střevní bakterie diktují, na co máme chuť, jsem psala v článku zde:

Můžou střevní baktere řídit naše chutě?

Můžou střevní bakterie řídit naše chutě? WUGI blog

Abyste na Nový rok nezačínali znavení, přejezení a s mikrobiomem závislým na cukroví, mám pro vás pár tipů, jak ty hodné bakterie podpořit.

5 tipů, jak si Vánoce užít a nenechat si zničit mikrobiom

1) Cukroví i spokojený mikrobiom 

Jako celý rok platí pravidlo - mikrobiom na prvním místě. Cukroví není hlavní chod. Dopřejte si kvalitní probiotickou snídani (třeba vločky fermentované přes noc, vajíčka se zeleninou a sklenici probiotického vodního kefíru, kefírové palačinky s ořechovým máslem nebo třeba kefírový chia puding), jako hlavní jídlo dne si dejte dostatek zeleniny, kvalitních bílkovin a zdravých tuků. Tak zajistíte dostatečný příjem rostlinné potravy, prebiotik i probiotik pro podporu střevních bakterií. K jídlu místo sladkého nápoje zvolte sklenici vodního kefíru. Cukroví si pak vychutnejte jako dezert - nezačínejte s ním.

TIP! Pokud během svého jídla nejdříve sníte zeleninu, následně bílkoviny a/nebo tuky (např. maso, vejce nebo ořechy) a až poté cukroví či jinou sladkost až poté, bude to mít mnohem lepší dopad na krevní cukr a hormonální systém, než pokud byste si zobli sladké nejdříve. Krrevní cukr bude stabilnější, což nemá tak negativní dopad na vaše zdraví. Záleží na tom, v jakém pořadí jednotlivé potraviny ve svém pokrmu jíte!

2) Vánočka a pestrost

Dostatečná pestrost v jídle je pro zdravý mikrobiom základ. Že byste si vánočku nemohli dopřát? Nene. Ale místo klasické nutelly s prozánětlivými rostlinnými oleji na vánočku zvolte poctivou "nutellu" z pravých ořechů, která obsahuje důležitou prebiotickou vlákninu, vitamíny a minerály. Místo sklenice doslazovaného kakaa si vychutnejte hrneček opravdové čokolády bohaté na antioxidanty nebo si dochuťte přírodní RAW kakao. A místo dalšího plátku vánočky si dopřejte smoothie pohár s kefírem, borůvkami, brusinkami a dalšími přírodními barevnostmi, které na rozdíl od vánočky povzbudí ty hodné bakterie. 

Borůvkový smoothie probiotický puding WUGI

3) Bakterie na výletě

Sice žijí pod pupíkem, ale procházky a výlety na čerstvém vzduchu naprosto zbožňují. Po kvalitním jídle a ochutnávce cukroví honem na vzduch. Nejen, že "spálíte nějaké ty kalorie", ale zrychlíte metabolismus, okysličíte tělo i mozek a tělo se lépe a rychleji s cukrem v krvi vyrovná (rychleji se stabilizuje krevní cukr).

4) Živiny, které cukroví nemá...

Co si budem. Cukroví vám důležité živiny, jako jsou vitamíny a minerály, neposkytne.

Nezapomínejte je proto dodávat, abyste si neoslabovali imunitu ani mikrobiom. Mezi velmi důležité patří vitamin D3 a K2, omega 3, zinek, selen, vitamin C, B vitamíny a hořčík. Více o důležitých živinách se dočtete v článku Imunita: co potřebuje, aby fungovala správně.

Imunita: co potřebuje, aby funovala správně - WUGI blog

5) Něco místo prázdnoty

Nahraďte prázdné kalorie a cukr za opravdové potraviny a zkuste zdravější verzi cukroví. Bílá mouka vám nedodá nic než cukr (= potrava pro ty špatné bakterie). Místo bílé mouky můžete použít mouku kokosovou, pohankovou, mandlovou i makovou, místo cukru zvolte třeba 100% čekankový nebo javorový sirup, namísto medovníkových kuliček zkuste ty z datlí, kokosu a ořechů. Chutnají sladce, zaženou mlsnou a navíc obsahují vlákninu a živiny, kterými se hodný mikrobiom živí.

Zdravé cukroví WUGI blog

Užijte si krásné svátky :)

PS: Pokud hledáte smysluplný dárek pro vaše blízké, najdete u nás dárkové poukazy (v různé hodnotě), aby si člověk mohl vybrat přesně to, co má nejradši. Zdravé mlsání, kouzlo fermentace nebo dary přírody na posilnění zdraví. Poukaz zasíláme elektronicky, a tak nehrozí, že by vám do Vánoc nepřišel :)

Dárkový poukaz, který dává smysl - WUGI

Přeji spousty pohody, zdraví a spokojený mikrobiom,

Anna