Čím snížit cholesterol?

Cholesterol – pro mnoho lidí strašák. Často to vypadá, že jakmile má někdo vysoký cholesterol nebo vysoký LDL cholesterol (říká se mu také ten "zlý" cholesterol), je to hned problém. A ten problém se musí řešit léky (statiny) na cholesterol. To bohužel není pravda. Jednak vysoké hladiny cholesterolu ani vysoké hladiny LDL cholesterolu nic sami o sobě neznamenají a druhak, léky na cholesterol nejsou všespásné a mají řadu úskalí. Chceme vám ukázat, jak důležité je správně vyhodnotit hladiny cholesterolu, kdy je cholesterol skutečně problematický a kdy ani vysoké hladiny nevadí a jaké jsou možnosti, jak vysoký cholesterol řešit. A důležitá věc: cholesterol ze stravy nemá na cholesterol v těle vliv. 

Proč potřebujeme cholesterol v těle?

Bez cholesterolu není život. Je to totiž základní stavební jednotka každé buňky. Cholesterol potřebujeme pro: 

  • tvorbu hormonů (pohlavních a dalších), 
  • buněčné membrány – správnou funkci všech buněk v těle
  • mozkové buňky – paměť, učení atd. 

Bez cholesterolu nemůže vznikat vitamin D nebo žlučové kyseliny na trávení. Bez cholesterolu by se netvořily pohlavní hormony, muži by neměli testosteron a energii, ženy by mohly mít poruchy cyklu, muži i ženy by ztráceli plodnost

Stačí sledovat LDL cholesterol?

Vysoký cholesterol sám o sobě nic neříká. Ani vysoký LDL cholesterol. LDL cholesterol může být zvýšený i v době nemoci a výsledky mohou být při nachlazení nebo viróze zkreslené. U LDL cholesterolu je potíž, že běžným měřením hladin nezjistíme, jaké částice jej tvoří. Může se jednat o malé denzní částice, které jsou aterogenní nebo velké „pěnové“ částice jako obláčky, které problémem nejsou. Tedy lidé s vysokou hladinou LDL cholesterolu nemusí mít zdravotní problém a naopak lidé s relativně normální hladinou LDL můžou mít větší podíl malých částic a vyšší riziko.

Kdy je cholesterol problém?

Cholesterol sám o sobě nám toho moc neřekne. Nutné je se dívat i na parametry – triglyceridy, HDL cholesterol, ApoB, ApoA, glykovaný hemoglobin, glykémie, zánět v těle (CRP a další), homocystein, kalciové skóre a řešit i jednotlivé poměry mezi parametry. Například zvýšené hladiny triglyceridů (i kdyby byl cholesterol v normě) značí kardiovaskulární riziko. Vhodné je také zjistit poměr triglyceridy:HDL, který by měl být ideálně pod 0,9, maximálně pod 1,5. Dále je potřeba hodnotit zdravotní historii a celkový zdravotní stav – zda má člověk metabolické onemocnění, nadváhu, cukrovku, vysoký krevní tlak, onemocnění jater (steatózu), zánětlivá onemocnění a podobně. A podívat se i na to, jaký je životní styl (strava, stres, kouření, pohyb, spánek) a z toho následně usuzovat rizikovost.

Spánek: důležitý pilíř pro celkové zdraví

Příčiny vysokého cholesterolu

Vysoký cholesterol může být způsoben sníženou funkcí štítné žlázy, zvýšenou střevní propustností, virovou infekcí, infekcí H. pylori či genetikou (familirání hypercholesterolemie). Nepleťte si to však tak, že v rodině vždycky vysoký cholesterol byl a tak je to dáno geneticky. V rodině se často předává špatný životní styl z generace na generaci a nemusí to mít genetický podklad.

Genetika a tabulky na cholesterol

Familiární hypercholesterolemie je stav, kdy lidé mají zvýšený cholesterol kvůli svému genetickému nastavení. Vyšší hladiny cholesterolu tak mají i při zdravém životním stylu a jedná se často už o mladé lidi. U lékaře bývá obvykle navržena léčba ve formě statinů. Opět – samotné zvýšení hladin cholesterolu nevadí, důležité je vyhodnotit ostatní laboratorní parametry, celkové zdraví organismu a cév, zánětlivost, stravu, životní styl → pak buď riziko vzniká nebo ne.

Léky na snížení cholesterolu 

Statiny snižují nejen tvorbu cholesterolu v těle, ale také důležitého koenzymu Q10. Při léčbě statiny se snižuje regenerace mozku, což vede k vyššímu riziku rozvoje demence a poruch paměti. Je zhoršená regenerace svalů, může nastat doslova rozpad svalových buněk, oslabení, únava nebo křeče. Pokud vám byla nasazena léčba statiny a pociťujete výrazné bolesti svalů, ihned o tom informujte svého lékaře. Naprostý nutný základ k lékům je užívat současně aktivní koenzym Q10.

Aktivní koenzym Q10 Ubiquinol

Existuje přírodní lék na cholesterol – zázrak červená rýže?

Vypadá to jako malý zázrak, přírodní lék, který se v Asii užívá po staletí. Červená rýže obsahuje látku zvanou lovastatin. Což je statin, který působí stejně jako léky statiny se všemi jeho negativními účinky, který vám dají v lékárně, ať už jde o lék lovastatin nebo jiný typ statinu jako atorvastatin, rosuvastatin a další. Všechny však fungují v těle stejně. Doplňky stravy z červené rýže se nesmí užívat společně se statiny.

Jaké potraviny zvyšují cholesterol

Strava ovlivňuje hladiny cholesterolu. Ale je zde velká mýlka. Cholesterol ze stravy nemá na cholesterol vliv. Cholesterol se tvoří z 80 % v těle a podle toho, kolik jej přijímáte ve stravě, si tělo buď vlastní tvorbu zvyšuje nebo snižuje. Potraviny, které mají negativní vliv na cholesterol nebo zmíněné triglyceridy – zvyšují jeho rizikovost a poškozují zdraví srdce a cév – jsou vysoce průmyslově zpracované potraviny a cukr.

Prozánětlivé potraviny jsou:

  • polotovary, uzeniny, 
  • cukr a nadmíra jednoduchých sacharidů – pečivo, knedle, těstoviny apod. výrobky z bílé mouky a rafinované přílohy, sladkosti, sladké nápoje, 
  • všelijaké výrobky potravinářského průmyslu, 
  • aditiva
  • smažené potraviny, 
  • potraviny bohaté na omega 6, 
  • průmyslově zpracované tuky – řepkový, slunečnicový, sójový, 
  • margaríny v sebelepších obalech označených pro zdravé srdce nebo s přidanými vitamíny, 
  • poškozené tuky – žluklé ořechy, semínka nebo i jejich nadměrný příjem (vysoký příjem omega 6), 
  • oxidovaný cholesterol v potravinách – např. ve žloutcích zpracovaných vysokými teplotami (pečení vajec na vysoké teploty, smažení). Nejšetrnější příprava vajec je vaření na měkko, popř. míchaná vejce, kam se žloutek přidá až po vypnutí pánve nebo volské oko, kdy se nechá žloutek tekutý. 

Nezdravé jídlo - sladkosti, cukrovinky, křupky a průmyslově zpracované potravinyCo jíst při vysokém cholesterolu

Jelikož cholesterol ze stravy není viníkem vysokých hladin cholesterolu, nemá smysl vynechávat vajíčka nebo živočišné tuky. Řešte však vždy kvalitu a množství. I vegetariáni a lidé preferující rostlinné oleje mohou mít vysoký cholesterol. Jezte správné tuky, které nepoškodíte vařením. Jaké tuky jsou vhodné a proč margarín ani s nakresleným srdíčkem to nebude, popisujeme ve článku: Jaké oleje patří do studené kuchyně, jaké do teplé a co do koše?

Jezte opravdové jídlo a šetrně jej zpracovávejte. Jezte dostatek zeleniny a vlákniny. Zaměřte se na protizánětlivou stravu. Preferujte kvalitní maso z přirozených chovů (volná pastva na trávě). Ke každému (slanému) jídlu nebo kde je tuk je vhodné přidávat zeleninu. Zařazujte protizánětlivé koření a bylinky, jako je kurkuma, oregano, koriandr, petrželka a další. S regulací cholesterolu pomáhá zařadit jablečný ocet před jídlem (1–2 lžičky do trochy vody před jídlem, vypít ideálně brčkem kvůli ochraně zubní skloviny) a můžete také přidávat více česneku do jídla.

Opravdové jídlo - vejce, maso, zelenina, sýry, kefíry, kvašené potraviny

Čím snížit přirozeně cholesterol?

Sluncem! Sluneční paprsky dopadající na holou kůži bez oblečení a opalovacích krémů mění cholesterol na důležitý vitamin D. A jde tak o ideální způsob regulace vysokých hladin. Je potřeba ale chodit na slunce v jeho intenzivní hodiny, odhalovat co největší plochu těla a vydržet dostatečně dlouho. Podle tmavosti kůže musíte upravit dobu na slunci, čím tmavší kůže, tím je potřeba vydržet déle, ale samozřejmě se nesmíte spálit, to už zdravé není. Víte, jak se zdravě opalovat

Jak snížit cholesterol bez léků pomocí doplňků stravy

Neexistují zázračné doplňky stravy, které spolknete a lehnete si na gauč s utopencem a pivem a budete mít vyřešeno. Jedná se o spoustu drobných změn, které ve výsledku povedou k lepšímu celkovému zdraví. Strava, každodenní pohyb, slunce, cirkadiánní rytmus, lepší spánek, netoxické vztahy, přírodní kosmetika i netoxická domácnost. Všechno dohromady udělá změnu. Jak se o sebe starat krok za krokem a nezbláznit se z toho si můžete přečíst v našem dřívějším článku.

MycoCholest s červenou rýží a vitálními houbami

MycoCholest obsahuje zmiňovanou červenou rýži (naštěstí nejen tu), tedy to doporučuji jen lidem, kteří mají opravdu vysoký cholesterol rizikový. Navíc obsahuje ale i onen důležitý koenzym Q10 pro tlumení vedlejších účinků, vitální houbu Shiitake, která také podporuje odolnost, zdraví srdce a cév a regeneraci a rutin pro zdraví cév, a proto je to při rizikovém cholesterolu dobrá volba. S léky na cholesterol (statiny) užívat nesmíte.

Mycocholest

Bezpečné houby při vysokém cholesterolu

Vitální houby, jako Reishi, Maitake, Shiitake jsou skvělé v tom, že podporují zdraví srdce a cév, normální hladiny cholesterolu a cukru, metabolismus, odolnost, snižují zánětlivé procesy v těle, jsou bezpečné dlouhodobě a nemají interakce s léky. Mohou je tedy i lidé, kteří už nějaké léky berou. Houby nesníží cholesterol nijak rapidně, ale v dlouhodobém měřítku jej pomáhají regulovat a zlepšit celkové zdraví. Při potížích je potřeba brát vyšší dávky hub. Při užívání léků dodržujte 1 hodinu odstup mezi léky a houbami.

Berberin podporuje normální cholesterol i hladinu cukru v krvi

Berberin je přírodní látka izolovaná z kmene korkovníku, podporuje kardiovaskulární systém a normální cholesterol a ostatní lipidy v krvi, pomáhá u cukrovky a diabetu, protože podporuje normální hladiny krevního cukru a podporuje trávení a energii. Při užívání berberinu dělejte pauzy.

Podpora skrze rutin

Rutin na přirozeně se vyskytující látky zvaná flavonoid, kterou můžeme najít například v pohance, chřestu a některé zelenině a ovoci. Podporuje zdraví cév, jejichž poškození (nikoli cholesterol samotný) vede ke kardiovaskulárním potížím. Podporuje normální hladiny cholesterolu a tuků v krvi, působí jako antioxidant, protizánětlivě a podporuje zdraví organů.

Snižování zánětu

Jak už jsme říkali, samotný cholesterol nemusí znamenat nic. Zánět je však to, co vede k srdečním a cévním onemocněním. Vhodná pomoc jsou tedy protizánětlivé doplňky, jako kurkumin, omega 3 EPA a DHA a vitamíny skupiny B.

Kurkumin Kril olej zdroj omega 3B complex

Užívat nebo neužívat léky na cholesterol? 

Nikoho nenabádám, aby léky na cholesterol užívat nezačal nebo užívat přestal. Je ale potřeba vždy zvážit potřebu užívání takových léčiv, rizika léčby i neléčení a tlumit nežádoucí účinky léků nebo nežádoucí účinky neléčené dyslipidémie – tedy pracovat na životním stylu. Doplňky umí krásně pomáhat, ale nejsou spásou. Ale kdo nás sleduje, tak to ví.

Shrnutí:

  • Vysoký cholesterol ani vysoký LDL cholesterol nám nic neříká.
  • Pokud jsou hladiny cholesterolu vysoké, je potřeba zkoumat další parametry (laboratorní a zdravotní), které nám přiblíží, zda cholesterol rizikový je či nikoli.
  • Mezi rizikové faktory narušující kardiovaskulární zdraví patří vysoká hladiny triglyceridů, poměr triglyceridy:HDL cholesterol nad 1,5, nezdravý životní styl, stres, metabolická onemocnění (nadváha, vysoký krevní tlak, prediabetes a cukrovka, zánět, zatížení jater (např. steatóza).
  • Nesnižujte slepě hladiny cholesterolu. Cholesterol sám o sobě není příčinou potíží. Zásadní je řešit zánět, celkové zdraví a proč k dyslipidémii dochází.
  • Cholesterol ve stravě nemá na hladiny cholesterolu v těle vliv.
  • Snižte cholesterol správně choďte na sluníčko, jezte kvalitní stravu, dostatek zeleniny, navyšte jablčený ocet a česnek do jídel, omezte cukry, alkohol a vynechte průmyslově zpracované potraviny.
  • Zameřte se na zdravý životní styl a řešte své stávající zdravotní potíže.
  • Užívejte ty správné doplňky stravy vitální houby, omega 3, kurkumin, berberin, aktivní vitaminy skupiny B a rutin
  • Při skutečně rizikovém zvýšeném cholesterolu užívejte MycoCholest.
  • Při užívání léků statinů vždy užívejte aktivní koenzym Q10

Pokud potřebujete s výběrem či dávkováním doplňků poradit, napište mi do poradny.

Mgr. Anna Fabiánová

Farmaceutka a terapeutka funkční výživy

Zdroje: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8540246/

https://peterattiamd.com/why-there-is-no-bad-or-good-cholesterol/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15576296/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844022007186

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35038435/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9834893/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17366541/