Co je na detoxu pravda – 2. část: tipy

Co je na detoxu pravda – 2. část: tipy

Co je na detoxu pravda, jak fungují naše orgány, a zda k němu potřebujeme zázračné prostředky, se dočtete v 1. části: Co je na detoxu pravda – 1. část: detoxikační procesy.

V tomto článku popíšu pár jednoduchých tipů, jak můžeme našemu tělu jednou za čas odlehčit, vylepšit zdraví střev, podpořit správné mikrobiální osídlení a zlepšit tak naše celkové zdraví.

Mrkněme na tipy – některé zadarmo a jiné, kde se investice do kvality vyplatí.

Co můžeme pro jarní očistu udělat.. aneb pár tipů, jak tělu odlehčit a dodat potřebné živiny

1) Jednoduchost přerušovaného půstu

Jinak řečeno prodloužení doby „nejezení“ – doby mezi večeří a snídaní. Každý den by pauza mezi jídly v noci měla trvat alespoň 12 h. Potom je v rovnováze „doba jezení“ = 12 h okno přes den a „doba postění“ = 12 h okno přes noc. Občasné prodloužení doby postění je pro většinu z nás velmi prospěšné (půst není vhodný pro jedince s podváhou, těhotné a kojící ženy, případně jiné specifické zdravotní obtíže). Časté jezení přes den (svačinky apod.) a krátká doba mezi večeří a snídaní vede k tzv. „inzulínové dominanci“, kdy máme v krvi dlouhodobě zvýšené hladiny inzulínu. Ty postupně vedou k inzulínové rezistenci, rozvoji cukrovky 2. typu, přibírání, metabolickému syndromu i rozvoji zánětu. Postění nám pomůže hladiny krevního cukru a inzulínu opět vybalancovat, a tím zabránit rozvoji různých chronických onemocnění. Při přerušovaném půstu můžeme např. prodloužit dobu „nejezení“ na 14 – 20 hodin, případně můžeme zařadit 24 h půsty, kdy jeden den jíme normálně a druhý den nejíme vůbec. Celý popis problematiky kolem postění (proč půst, co se v našem těle při půstu děje, co při půstu můžeme a na co si dát pozor) najdete na těchto našich sesterských stránkách.

WUGI - Co je na detoxu pravda: tipy. Přerušovaný půst

Namísto léků se dnes postěte. Plutarch

Půst je nejlepším lékem. Paracelsus

Nejlepším lékem je odpočinek a půst. Franklin

2) Oil pulling aneb vyplachování ústí dutiny olejem

Bláznovina? Ani ne. Oil pulling je tisíce let stará ajurvédská metoda, která má sloužit k "detoxu" dutiny ústní. Nejlépe ráno na lačno si několik minut (ideálně 15 - 20 min) převalujete v puse olej. Dle Ajurvédy je doporučován olej sezamový, v dnešní době se stal pro oil pulling více oblíbený olej kokosový. Oleje mají antibakteriální, protizánětlivé, detoxikační a také bělící účinky. Olej odstraní plak a škodlivé bakterie z úst - a ačkoli na našich stránkách neustále mluvíme o mikrobiomu střevním, bakterie v ústech s ním úzce souvisí. Zdraví střev a zdravá ústní dutina patří k sobě. Tato metoda tak může zlepšit nejen zdraví zubů, ale i trávení a řadu dalších problémů, vč. chronických či autoimunitních onemocnění. Nejde samozřejmě o žádný zázrak, který by za nás vyřešil špatné stravování nebo dlouhodobý stres. Pokud ale pomůžeme našemu mikrobiomu k rovnováze (a hodné bakterie tak budou mít navrch!), podpoříme zdraví celého těla.

3) Vyměňte alko za fermentovaný nealko drink

Dobré víno může být plný prospěšných látek, ale i tak, je-li ho (a jiného alkoholu) příliš, játra mají s odbouráváním alkoholu co dělat. Vychutnejte si místo něj kvalitní čaj nebo třeba nealko fermentované nápoje, jako je domácí vodní kefír či kombucha. Vodní kefír na rozdíl od kombuchy neobsahuje kofein z čaje, a může tak být vhodnější variantou při konzumaci večer. Jako balzám na nervy po náročném dni se může hodit tato Kefírová levandulovka.

Kefírová levandulovka WUGI

WUGI recept: Kefírová levandulovka

4) Pomoc jablečného octu 

Jablečný ocet má řadu skvělých účinků, jako je snižování hladin krevního cukruzlepšení inzulínové senzitivity, normalizace hladin cholesterolu, snižování krevního tlaku a další. Je skvělým pomocníkem při nadváze, cukrovce 2. typu i zvýšeném krevním tlaku. Pije se 1 - 2 lžičky ve sklenici vody brčkem (kvůli ochraně zubní skloviny) nebo se jablečný ocet přidává do jídel, vývárů i zálivek na salát. Při konzumaci před jídlem pomůže zabránit refluxu (pálení žáhy), podpoří správné trávení a tím i lepší vstřebatelnosti živin a minerálů. Jablečný ocet snížuje pH žaludku, což podpoří uzavření jícnového svěrače, který zabraňuje návratu jídla ze žaludu zpět do jícnu (reflux, pálení žáhy). Snížení pH žaludku také pomáhá správně vstřebávat důležité vitamíny a minerály, k čemuž při vysokém pH (= nedostatečné kyselosti žaludku) nedochází. V dnešní době se často hovoří o nadměrné kyselosti žaludku – avšak problém je v 90 % případů nedostatečná kyselost, která je kompenzována nadměrnou tvorbou žaludeční šťávy, aby žaludek byl schopen potravu strávit (= v žaludku je sice více žaludeční šťávy, ale stále málo kyselé – to vede k špatnému trávení, pocitu těžkosti po jídle, pálení žáhy a nedochází ke vstřebávání řady vitamínů a minerálů – např. vápník, železo, zinek).Všehovšudy nám jablečný ocet podporuje detoxikaci těla, hodí se jako přírodní lék i prevence.  (123

WUGI: Detox - tipy. Jablečný ocet a zelené potraviny

5) Neobyčejný kostní vývar

„Obyčejný“ vývar je velmi neobyčejným lékem. Je skvělý pro hojení střevní sliznice, pomáhá při potravinových alergiích a intolerancích, podporuje zdraví kostí i kloubů a posiluje imunitní systém. Vývar je lehce stravitelný koncentrovaný zdroj živin. Obsahuje kolagen, prolin, glycin, glutamin, chondroitinsulfát a glukosaminsulfát, celou řadu minerálů a vitamínů. Kostní vývar dokáže předcházet i léčit syndrom zvýšené propustnosti střeva (tzv. syndrom leaky gut), který se vyskytuje u řady onemocnění. Všeho všudy dokáží vývary podpořit detoxikaci těla, posiluje jeho antioxidační schopnost, mírní zánět a zlepšuje zdraví našich střev. (45678)

6) Síla zelených potravin

Zelené potraviny jsou bohaté na kyselinu listovou a chlorofyl, které působí antioxidačně a protizánětlivě. (9) Čerstvý salát, medvědí česnekřasy i zelené superpotraviny jako chlorella a spirulina – to všechno pomůže tělu vypořádat se s toxickou zátěží každého dne. Stačí troška - jsou to totiž vysoce koncentrované zdroje živin a celé řady minerálů. Jako antioxidant a vzpruha pro těla poslouží také kvalitní zelený čaj matcha.

Vyzkoušejte zelené recepty:

WUGI Vodní kefír se spirulinou

7) Podpora zdraví střev

Pokud chcete podpořit játra, zajistěte správnou funkci i ostatních orgánů, kterými musí odpadní látky z těla odejít. Proto podpořte zdraví svého střeva, aby bylo vaše vyprazdňování pravidelné (1 – 2 x denně). Pokud trpíte zácpou, pomoci může zvýšený příjem vlákniny a tekutin. Základem je přijímat dostatek zeleniny, nejsnazší a rychlou pomocí však mohou být i chia semínka přisypaná do pití. Také vodní i mléčný kefír zde může pomoci. Naopak, trpíte-li průjmy, do těla se nestíhají vstřebávat živiny. Omezte konzumaci dráždivých potravin a zaměřte se na potraviny, které střevní sliznici hojí – skvěle zde působí zmiňovaný kostní vývarpanenský kokosový olej i kvalitní mléčný kefír (důležité je kvalitní mléko). Pozor však na alergie na mléčné výrobky – při zařazování mléčného kefíru do jídelníčku začněte s 1 – 2 lžícemi, a pokud se budete cítit v pohodě, postupně po 1 lžíci přidávejte. Také brukvovitázelenina skvěle uzdravuje střevní sliznici, působí protizánětlivě a náš mikrobiom si na ni pochutnává. Pokud nejste fanouškem kapustiček, zkuste krémovou brokolicovou polévku nebo si do smoothie rozmixujte čerstvé špenátovélisty. Za zmínku zde zdojí nepříliš známé brokolicové klíčky, které dokáží zlepšit funkci jater, zdraví střev a několik studií potvrzuje i výrazné zlepšení závažných psychických onemocnění (910111213).

8) Lehkost jídelníčku

Kvalitní maso může být zdrojem spousty živin, ale slovo „kvalitní“ je při dnešní nadprodukci vždy s otazníky. Nadměrná konzumace živočišných proteinů (kromě toho, že by byla enormně drahá) vede ve střevě k tomu, že jej naše střevní bakterie začnou fermentovat na produkty, které jsou z dlouhodobého hlediska pro tělo nebezpečné (10). Zkuste jídelníček (namísto masa) obohatit o desítky druhů luštěnin nebo pseudoobilovin, jako je quinoa nebo pohankaRostlinná strava bohatá na vlákninu by v jídelníčku měla převažovat. Na pár dní či např. obden můžete zkusit také vynechat mléčné výrobky, cukr a lepek.

WUGI - Co je na detoxu pravda: tipy. Rostlinná strava jako základ

9) Síla fermentace po druhé: fermentovaná zelenina

Přidejte ke svému jídlu každý den lžíci kvašené zeleniny obsahující živé bakterie (ta zelenina, která je nesterilizovaná a bez siřičtanů). Dodáte tělu řadu probiotických bakteriíprebiotickou vlákninu i lehce stravitelné živiny. Fermentovaná zelenina dokáže zlepšit zdraví střev i celého imunitního systému, protože přispívá ke zdravé střevní mikroflóře. Je prevencí i lékem při nachlazení, oslabené imunitě, skvělým doplňkem při/po antibiotické léčbě a zlepšuje dokonce příznaky úzkosti a jiných psychických problémů. Náš střevní mikrobiom má zkrátka prsty ve všem a jeho rovnováha je klíčem ke zdraví. Zkuste kvašené zelí, kimchi nebo kvašené okruky.

10) Pomoc pro naše játra

Játra milují ostropestřec, brukvovitou zeleninu (např. zmiňované brokolicové klíčky), kyselinou listovou (zelené potraviny), vitamíny B – třeba z vynikajícího sušeného droždí nebo čekankový a pampeliškový kořen.

WUGI - Co je na detoxu pravda - tipy

A co dál?

Třeba byliny ala plevel – jako jsou pampeliškové listy, květy sedmikrásky a další (inspirujte se naší limonádou ze zahrady), koření – jako kurkuma (v kombinaci s pepřem pro zlepšení jejího účinku), zázvor, pepř nebo rozmarýn či medicinální houby. Výborné jsou polévky z hlívy a shitake nebo zainvestujte do kvalitních doplňků stravy s Reishi (Genoderma lucidum, Lesklokorka lesklá), Korálovcem ježatým (Hericium erinaceus), Rezavcem šikmým (Inonotus obliqus, Chaga), Housnicí (Cordyceps sinensis) nebo Outkovkou pestrou (Trameter versicolor) - pro nejlepší účinek hledejte ty přípravky, které obsahují kombinaci alkoholového a vodného extraktu z plodnic.

A pokud hledáte něco nevšedního, co vám připomene letní dovolenou, vyzkoušejte kokosový kefír. Stručný recept najdete zde.

+ relax, pohyb na čerstvém vzduchu, dostatečný příjem čisté vody,.... Možností, jak podpořit naše tělo, je opravdu hodně :)

Jak začít

Vyberte si např. dvě věci, které ve svém jídelníčku změníte. Můžete prodloužit dobu postění z 12 hodin na 14 a místo masa k večeři zvolit vývar, lušteninové jídlo se salátem nebo 2 lžícemi fermentované zeleniny. Jinou variantou může být náhrada ranního toustu či odpoledního zákusku za zelené smoothie se směsí koření a místo večerního piva sklenice domácího vodního kefíru. Nesoustřeďte se na to, co z jídelníčku vyřazujete, ale naopak na to, co dobrého jste do něj dnes zařadili.