Doplňky stravy v těhotenství a při plánování miminka

V článku se dozvíte:

  • Jak se na miminko připravit? 
  • Jak na podporu plodnosti u žen a u mužů?
  • Jaké doplňky stravy jsou vhodné v těhotenství?
  • Co by měla užívat každá žena a co je individuální?
  • Čeho se vyvarovat? 

Příprava na miminko

Pokud plánujete těhotenství, je skvělé své tělo připravit a vytvořit pro miminko co nejlepší prostředí, jaké mu můžete nabídnout. Důležité je předem se zaměřit na váš celkový zdravotní stav, nutriční stav (nedostatky živin), posílit střevní mikrobiom a začít užívat doplňky, které podporují zdravé početí a vývoj plodu.

Můžeme říci, že minimální příprava by měla trvat alespoň 3 měsíce, optimálně půl roku až rok. Neděste se, pokud jste „přípravu“ nestihli a jste již v očekávání :) Každý následující den se počítá.

Příprava na početí miminka se týká budoucí maminky i tatínka. I kvalita spermií je ovlivněna stravou a životním stylem a je rozhodující jak pro šanci úspěšného oplodnění vajíčka, tak pro zdraví miminka.

Doplňky stravy v těhotenství a při přípravě na miminko - WUGI blog

Máte-li vážnější chronické potíže, doporučuji nespoléhat pouze na základní suplementy, ale zaměřit se na vaše celkové zdraví a cílit na příčiny potíží. Ať už se jedná o trávicí potíže, oslabenou imunitu a časté nemoci, záněty močových nebo pohlavních cest, podporu těla po dlouhodobém či opakovaném užívání léčiv (antibiotika i jiné), hormonální nervovnováhu. Zde určitě doporučuji konzultovat své zdraví a přípravu na miminko s terapeutem.

Základem před i během těhotenství je pak kvalitní pestrá strava složená z minimálně průmyslově zpracovaných potravin bohatá na čerstvou zeleninu, ovoce, kvalitní zdroje bílkovin a tuků a fermentované potraviny a nápoje, jako je kvašená zelenina či domácí kefíry. Podpora zdravého mikrobiomu ovlviňuje zdravý hormonální systém, detoxikaci i následně vývoj miminka. Zaměřit bychom se měli nejen na kvalitu stravy (BIO potraviny, čerstvost, minimální zpracování), ale také na minimalizaci toxinů z okolí - např. v úklidových prostředcích či kosmetice. 

Ačkoli v našem těle probíhají detoxikační procesy 24 hodin 7 dní v týdnu, v dnešní chemické době je vhodné přirozenou detoxikaci podpořit. K tomu jsou vhodné byliny, jako ostropestřec, pampeliškový kořen, vitální houby i navýšení zelených potravin. Více zjistíte např. zde.

Podpora plodnosti žen i mužů

Kromě zásad zdravého stravování a životního stylu (pohyb, regenerace a spánek) a obecného dostatku živin (vitamin D, folát a další vit. skupiny B, C, E, zinek, železo atd.) se na podporu plodnosti tradičně používají vitální houby. U mužů můžeme dooporučit kombinaci Cordyceps (ráno) a Reishi (večer), u žen pak Coriolus a Reishi. Kvalita spermií mužů je ovlivněna dostatkem zinku.

Cordyceps WUGI.cz - Příprava na miminko  Reishi WUGI.cz - Příprava na miminko  Coriolus WUGI.cz - Příprava na miminko 

Doplňky před otěhotněním

Před otěhotněním je vhodné začít doplňovat kyselinu listovou – avšak zde pozor. Zhruba každá 2. evropská žena není schopna převádět běžnou – syntetickou kyselinu listovou (folát) na její aktivní formu methyl-folát. Je to způsobení mutací v genu MTHFR (methylen-tetra-hydro-folát-reduktáza). Z tohoto důvodu je vhodné zjistit, zda máte mutaci nebo zvolit bezpečnou variantu a užívat přímo aktivní formu kyseliny listové – L-methylfolát v dávce 400 – 800 mikrogramů.

Proč užívat L-methylfolát: Pomáhá početí, snižuje riziko potratu a vývojových vad dítěte.

Dalším vhodným doplňkem ještě před otěhotněním jsou kvalitní omega 3 kyseliny EPA a DHA (rybí olej nebo veganský). Jedná se o esenciální látky, to znamená, že naše tělo si je neumí vyrobit a musíme je přijímat ve stravě. EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová) se nachází pouze v rybách a doplňcích z mořských řas (zde je obvykle převaha DHA). Omega 3 EPA a DHA není možné doplňovat pomocí semínek, jako je chia nebo lněné semínko, které sice omega 3 obsahují, ale pouze tzv. ALA (kyselina alfa-linoleová), která našemu tělu nestačí. Velké nedostatky EPA a DHA jsou běžné, a to bohužel i u lidí dbajících na zdravý životní styl (svůj stav můžete zjistit pomocí domácího test zde). Kvalitní omega 3 doplněk je proto na místě před těhotenstvím, během těhotenství i během kojení (v dávce 1-2 g/den) a také pro děti (lze dávat již od půl roku při zavádění příkrmů).

Proč užívat Omega 3 EPA a DHA: Jsou nezbytné pro vývoj nervové soustavy dítěte, podporují zdravou imunitu, střevní mikrobiomzrakmozek, působí protizánětlivě a regulují příp. přehnané reakce imunintího systému (např. u alergií a autoimunit). Dostatek omega 3 pomáhá snižit riziko rozvoje alergií, astma a atopického ekzému u dítěte a u maminky rozvoj deprese po porodu.

Omega 3 EPA a DHA pro těhotné - WUGI blog

Z hlediska dalších doplňků je vhodné zjistit své nedostatky (nejběžněji pomocí krevních testů) a dle výsledků živiny doplnit. Mezi časté deficity patří nedostatek vitaminu D, doporučuji jej užívat společně s vitaminem K2. Kompletní článek o vitaminu D a K2 a jejich funkci najdete zde. Pro doplnění je vhodný vysoce dostupný přírodní D3+K2 v MCT oleji z kokosu zde.

Proč užívat vitamin D3+K2: Vitamin D je nezbytný pro naši imunitu, zdraví kostí a zubů, hormonální a nervový systém i psychiku, snižuje zánět. Nízké hladiny vitaminu D zvyšují riziko preeklampsie, těhotenské cukrovky, nízké porodní váhy a poporodních depresí. Naopak ve studicích bylo zjištěno, že užívání vitaminu D během těhotenství snižuje riziko rozvoje astma.

Doplňky stravy v těhotenství a při přípravě na miminko - WUGI blog

Doplňky stravy v těhotenství

V těhotenství při vývoji miminka se dále zvyšuje poptávka po řadě živin.

Vhodné je pokračovat (nebo začít užívat):

Probiotické dobroty: Fermentovaná jablečná přesnídávka vhodná i pro nejmenší - WUGI.cz

A co dál?

Zvažte dostatečný příjem vitaminu C – nachází se v multivitaminu, ale je možné jeho příjem v případě potřeby navýšit. Doporučujeme navýšit o přírodní formy namísto syntetické kyseliny askorobové, jako je např. Acerola (brazilská třešeň) – je ve formě kapslí i prášku, která kromě vitaminu C obsahuje také další látky, kofaktory a vitamíny, které podporují účinek vitaminu C.

Často dochází k deficitům železa a je lékařem doporučena suplementace – doporučuji nejprve zvážit zdroje ve stravě a podpořit vstřebávání železa dostatečným příjem vitaminu C a hořčíku, poté dle potřeby zvolit kvalitní suplement a vyhnout se "klasice" z lékárny, která je těžce stravitelná, zatěžuje žaludek a může přispět k zácpě. Železo se nachází ve výše uvedeném multivitaminu, pokud jeho příjem takto nestačí, je vhodné se podívat po zdroji hemového železa, které se snadněji vstřebává. Zde je vhodnější zařadit do jídelníčku kvalitní zdroje masa a 2-3x do měsíce játra, např. ve formě střídmého množství játrových knedlíčků – obavu z vitaminu A v tomto množství mít nemusíte. Řada žen je deficitních na vitamin A a určité množství je pro správný průběh těhotenství také důležitý – více se k tomu vyjadřují např. ve studii (1) a (2) uvedené níže. Z rostlinných zdrojů je horší dostupnost železa, ale relativně bohatá je červená řepa, ovesné vločky či dýňové semínko.

Hlídejte si příjem jódu, zinku, vápníku, vit. E i dalších ze skupiny B vitamínů. Všechny tyto prkvy zajišťují správný vývoj dítěte. Základem je opět vyvážená strava a obyvkle se vše nachází v kvalitním multivitaminu.

Co lze užívat v případě potřeby

  • trávicí potíže –> trávicí enzymy

Pokud máte trávicí potíže, jako je reflux (pálení žáhy), nedostatečná funkce žaludku (např. po zánětech při chronické gastritidě) nebo špatně trávíte bílkoviny, tuky (projevuje se např. také průjmy, stolice může být žluté barvy), lze přidat kvalitní trávicí enzymy k jídlu. Enzymy vám pomohou rozložit daný pokrm, snížit zažívací potíže a zlepšit vstřebatelnost živin. Doporučit můžeme enzymy Digest či Smidge enzymy (dle potřeby a stavu s HCl či bez).

Máte-li více oslabenou imunitu, lze užívat vitální houbu Reishi. Tato houba je vhodná i během těhotenství (z hlediska tradiční čínské medicíny posiluje složku YIN, která s těhotenstvím vzrůstá), reguluje imunitu (posiluje obranyschpnost, mírní alergické a autoimunitní procesy), díky obsahuje prebiotik krmí střevní mikrobiom, zlepšuje funkci jater a harmonizuje nervový systém. U hub je možné poměrně vysoké dávkování, během těhotenství volíme dávkování střídmé, a to 1 kapsli (500 mg extrakt) na den.

Při akutních potížích (infekce, nachlazení) lze užívat betaglukan – vláknina, která posiluje vaši obranyschopnost a podporuje zdravý střevní mikrobiom. Běžně ji konzumujete např. v ovesných vločkách, houbách nebo celozrnných potravinách. Pokud na vás něco leze je vhodné užít rovnou extrakt v kapsli (dle stavu 1 kapsle 3-4x denně).

Při alergiích je důležité doplňovat omega 3 EPA a DHA, vhodná je houba Reishi a zelené potraviny. Během těhotenství lze doporučit mladý ječmen v BIO kvalitě, v nízkých občasných dávkách lze popíjet kopřivový čaj nebo konzumovat kopřivu (čerstvou či sušenou v BIO kvalitě). Je vhodné navýšit protizánětlivé potraviny, jako jsou bobuloviny (borůvky, brusinky a další), kvalitní ryby, brukvovitá a listová zelenina.

Mimo těhotenství je pak při alergiích vhodné užívat vyšší dávky vitálních hub i zelených potravin, přidat kurkumin, olej z černuchy seté a další protizánětlivé látky. Více o tom, co ovlivňuje alergie a co pomáhá zde.

Co s informací „nevhodné pro těhotné, kojící a děti“?

Tato informace musí být z legislativních důvodů na doplňcích uvedena, neznamená to ale, že jsou všechny tyto doplňky nevhodné. V případě nejistoty je nejlepší obrátit se na odborníka a ujistit se, jak to je.

Čemu se vyhout obloukem

  • Aditiva v doplňcích

Zcela běžně doplňky obsahují barviva (např. oxid titaničitý nebo železitý), konzervanty (jako sorban draselný, benzoan sodný), emulgátory a další aditiva, která již mají prokázaný negativní účinek na náš střevní mikrobiom. Zdravý střevní mikrobiom je klíčový pro naše zdraví i naše miminko. Aditiva v doplňcích jsou zbytečná a existují čisté kvalitní varianty (viz například doporučované). Pokud už do doplňků stravy investujete peníze, investujte chytře. Ve WUGI kompromisy neděláme, protože nám na mikrobiomu záleží.

Jaké doplňky stravy v těhotenství neužívat

Spousta doplňků v těhotenství vhodná není. Typické příklady jsou silné extrakty z bylin, antimikrobiální látky či adaptogeny, jako je oreganový olej, berberin, různé bylinné tinktury, Ashwagandha, Maca a další. Pozor také na čím dál častěji užívaný CBD olej, u kterého není bezpečnost prokázána. Nedoporučujeme během těhotenství podorovat detoxikaci pomocí různých bylin ani speciálních očistných kúr či půstů

Všechny doplňky vhodné pro Plodnost a přípravu na miminko najdete zde.

Doplňky vhodné během Těhotenství zde.

Přeji vám hodně zdraví a krásné těhotenství.

Mgr. Anna Fabiánová

 

Studie:
1) Safety and efficacy of supplements in pregnancy: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31925443/
2) Vitamin A and Pregnancy: A Narrative Review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6470929/
3) Food additives and microbiota: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7117642/
4) Food additives: Assessing the impact of exposure to permitted emulsifiers on bowel and metabolic health – introducing the FADiets study: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6899614/
5) Impact of Food Additives on Gut Homeostasis: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6835893/