Nekončící únava, pokles výkonnosti či jakékoliv chronické onemocnění nás denně omezuje v běžném životě. Jakou to má souvislost s trávením? Velkou. Již několikrát jsme psali, že naše zdraví začíná ve střevech a že střeva jsou náš druhý mozek. Pojďte se s námi podívat, jak se špatné trávení projevuje a jak jej můžeme podpořit.

Jak se projevuje špatné trávení a co jej způsobuje

Mezi nejčastější projevy špatného trávení jsou nadýmání, zácpa, průjem či těžké břicho. Zdravá stolice vypovídá o kvalitě trávení a o našem celkovém zdraví. 

Často jíme ve spěchu, díváme se u jídla na televizi, dostatečně nekoušeme nebo jíme bez přestávky celý den. To vše přispívá k nerovnováze ve střevech, špatnému trávení a problémům při vyprazdňování. Jak z tohoto začarovaného kruhu ven? Můžou vám pomoct jednoduchá režimová opatření či konkrétní doplňky stravy na podporu trávení.

Tipy jak řešit špatné trávení

Velmi důkladně každé sousto rozkousejte a jezte pomalu

Možná se to zdá jako klišé, ale je opravdu velmi důležité jíst pomalu a věnovat jídlu dostatečný čas. Díky slinám se začínají štěpit cukry, které se neukládají do tuků. Takto dobře rozkousané sousto nezatíží trávení a v žaludku nám nezůstanou velké kusy, které by v něm ležely příliš dlouho. 

Jednoduchá poučka zní, při každém soustu napočítejte do 30 nebo 50 a pak teprve sousto spolkněte. Nebo se řiďte tím, že dostatečně rozkousanou potravu můžete snadno spolknout. Dostatečným rozmělněním pomůžeme našemu tělu ušetřit energii a nebudeme se po jídle cítit unavení.

Nepijte při jídle studené nápoje ani velké množství tekutin

Tradiční medicína, jako je Ajurvéda, studené nápoje vylučuje a dobře ví proč. Studené nápoje mohou zpomalit a narušit proces trávení. Trávení také zhoršuje velké množství tekutin během jídla.

Jako tekutina poslouží teplá polévka před hlavním jídlem či (dle obsahu vody v pokrmu) je vhodné si dát omezené množství tekutin, jako je malá sklenice fermentovaného nápoje (vodní kefír obsahující enzymy a probiotika podporující trávení). Naopak mezi jídly zkuste teplý zázvorový čaj, který podporuje trávicí proces. 

Jahodový vodní kefír

Doba trávení přes noc - dodržujte alespoň 12-ti hodinovou pauzu

Poslední jídlo před spaním by mělo být ideálně 3 hodiny. 12 hodinová pauza přes noc je potřebná pro očistu trávicího traktu, prevenci trávicích potíží a rozvoji dysbiózy SIBO (přerůstání bakterií v tenkém střevě). V praxi je to velmi jednoduché. Pokud dojíte večeři v 19 hodin, snídat můžete v 7 hodin ráno. Pauza, kterou tělu dopřejete, mu pomáhá vyrovnat hladiny krevního cukru a inzulinu. Vysoké a rozkolísané hladiny jsou zodpovědné za přibírání a vznik metabolických onemocnění. V rámci přerušovaného půstu můžete pauzu přes noc i prodloužit.

Doba trávení mezi jídly přes den

Každý z nás má jinou potřebu počtu jídel za den a tato potřeba se během života přirozeně mění. Nikdo však nejsme uzpůsobeni k tomu, abychom celý den něco uzobávali. Náš trávicí trakt potřebuje čas na kvalitní zpracování jídla. Ideální je dodržovat pauzy mezi jídly v rozmezí 3 - 5 hodin. 

Neustálým uzobáváním nebo popíjením sladkých nápojů si můžeme zpomalit metabolismus a prohloubit:

  • přibírání, jelikož se neustále vyplavuje inzulin do krve, 
  • narušení hladiny krevního cukru, což může vést k cukrovce a dalším civilizačním onemocnením,
  • omezení vstřebávání důležitých živin, protože nedokonale trávená potrava se posouvá dál dříve, než by měla
  • a trávicí potíže jako reflux (pálení žáhy), zácpu či nadýmání.

Častěji potřebují jíst sportovci a aktivní lidé, kteří mají velký výdej a potřebují přijmout více energie za den nebo budovat svalovou hmotu. Také děti potřebují jíst častěji. Jezte pravidelně, ale s pauzami.

Jezte každé jídlo vědomě

Telefon z ruky, televizi nebo počítač vypnout. Trávicí proces začíná v hlavě, mnohem dříve, než jídlo vložíme do úst. Trávení začíná, když na jídlo myslíme, vidíme jej na talíři, vnímáme jeho vůni a chutě. Věnovat čas svému jídlu během pokrmu znamená věnovat čas svému zdraví - zkvalitnit své trávení, zlepšit vstřebávání důležitých živin a redukovat tím trávicí potíže.

Pokud jste rozčílení, nejezte. V takovém stavu je funkce trávicího systému výrazně omezena, protože jste si aktivovali sympatikus. Bude vám těžko, mohou se objevit křeče, nadýmání a pálení žáhy, jídlo bude pro tělo spíše ke škodě, než že by si z něj bylo schopnost něco vytáhnout. Navíc je vyšší riziko, že se přejíte kvůli omezené produkci hormonů sytosti.

Podpořte své trávení trávícími enzymy nebo bylinkami

Zvažte stav vašeho trávicího traktu a schopnost produkovat dostatek trávicích šťáv a enzymů. Prožíváte-li chronický stres, máte poškozenou sliznici trávicího traktu (např. po zánětech žaludku, střeva, při dysbióze SIBO) nebo máte oslabenou slinivku, produkce trávicích enzymů je oslabena.

Produkci vlastních enzymů podpoříte vědomým jezením, dostatečným žvýkáním a užíváním hořkých potravin a bylin, jako je produkt Digest plus nebo hořké bylinné kapky Síla bylin

Digest plus - podpora trávení, mikrobiomu, detoxikace www.wugi.cz    Síla bylin hořké kapky - podpora trávení, redukce chuti na sladké, pomoc při hubnutí, podpora detoxikace pomoc při potížích s trávením -  www.wugi.cz

V případě potíží doporučujeme vyzkoušet přímo trávicí enzymy v kapslích Digest nebo Digest s ATPpro, které usnadňují trávení živin a redukují trávicí potíže, jako nadýmání, těžkosti či pálení žáhy.

Digest trávicí enzymy - pomoc při potížích s trávením - snadné trávení, redukce nadýmání, pálení žáhy, podpora energie www.wugi.cz   Digest Gold ATPro - pomoc při potížích s trávením - snadné trávení, redukce nadýmání, pálení žáhy, podpora energie www.wugi.cz

 

Pokud potřebujete s výběrem či dávkováním poradit, napište mi do poradny.

Mgr. Anna Fabiánová

Farmaceutka a terapeutka funkční výživy