Znáte to, máte chronické potíže, odcházíte od doktora a jediné doporučení, které jste si zapamatovali je: omezte stres. To se lehce řekne, ale jak to v dnešní hektické době provést? Máte celou řadu povinností a musíte všechno stihnout. Pokud necvičíte několikrát týdně, nestravujete se zdravě, nevídáte se pravidelně s přáteli, nejezdíte na dovolené, nezajímáte se o společenská témata, nečtete noviny, …(dosaďte si cokoliv) jako byste nebyli. Proč nás neustále okolí tlačí do aktivit, které my sami dělat nechceme, ale děláme je? Pojďte se s námi podívat, jaké doplňky stravy vám mohou pomoci a naučit se pár jednoduchých tipů, které fungují nám.

Co je chronický stres a jak ho poznáte

Chronický stres je stav, který trvá dlouhodobě. Nejčastěji bývá vyvolán problémy v práci, v rodině či finančními problémy. Může to být ale i stres méně zřejmý způsobený moderním stylem života, jako je narušený denní rytmus, krátký nebo nekvalitní spánek, nedostatek denního světla, dlouhé sezení a málo pohybu či přetrénování nebo nekvalitní strava vedoucí k zátěži těla, změně mikrobiomu a nutričním deficitům. Většinou si člověk na stres zvykne tak, že už ho ani nevnímá, což vede přímo ke zhoršení zdraví. Chronický stres ovlivňuje negativně také aktuální nemoci a může prodloužit dobu rekonvalescence. Chronický stres může rozvinout zánět v těle a podnítit vznik například revmatoidní artritidy, deprese, zánětlivých onemocnění střev nebo kardiovaskulárních onemocnění. Nejčastěji se tyto problémy začnou objevovat, když se dostanete do citlivého období a vše vnímáte intenzivněji.

Trápí vás stresový reflux?

Reflux je nemoc při které se žaludeční obsah vrací zpátky do jícnu. Jeho projevy mohou být pálení žáhy, nevolnost, říhání, pocit na zvracení, škytavka nebo například špatný dech. Nejčastěji se dočtete jaké jídlo při refluxu konzumovat, čeho se vyvarovat a na jaká režimová opatření se zaměřit. Ale proč k refluxu dochází? Na vině může být stres. Zkuste se na tento problém podívat podrobněji a neřešte jen dietní opatření. Pozor na léky na pálení žáhy, které způsobují řadu dalších potíží. Najděte si relaxační techniky, psychologa nebo metody, které vám pomohou se stresorů aktivně zbavit.

Chronický stres - jak ho řešit www.wugi.cz

Doplňky stravy, které vám pomohou zvládnout stres

Kromě kvalitní stravy bohaté na živiny můžete sáhnout po spolehlivých doplňcích stravy, které pomohou vaši mysl zklidnit. Dostatek živin je klíčový pro váš nervový systém stejně tak jako kvalitní odpočinek. Hořčík je skvělým pomocníkem pro zmírnění únavy a vyčerpání a lidem kvůli chronickému stresu právě tento důležitý minerál chybí. Dále můžete sáhnout po vitálních houbách, které pomáhají harmonizovat organismus. L-theanin je aminokyselina vyskytující se v zeleném čaji, která zklidňuje, ale neuspává, a pomáhá u stresu a snižuje také negativní účinky kofeinu, jako roztěkanost. L-glycin uklidňuje, podporuje relaxaci a klidný spánek. A v neposlední řadě můžete vyzkoušet taky kvalitní nealkalizované kakao, které zlepšuje náladu, uvolňuje tělo i mysl a má blahodárný vliv na nervový systém.

Hořčík pomáhá balancovat stres

Jaká je nejvhodnější forma hořčíku? Sáhněte po dobře vstřebatelném bisglycinátu v kombinaci s vitaminem B6, který podporuje jeho účinky a vstřebávání. Užívejte 1–2 kapsle (či více) před spaním nebo po tréninku. Sleep Magnesium navíc obsahuje zklidňující látky, jako GABA, L-theanin a šťávu z višně, které vám pomohou snížit stres, úzkosti, podpoří relaxaci a klidný spánek. Můžete vyzkoušet také hořčík malát, který je velmi dobře vstřebatelný, ale je oproti bisglycinátu více energizující, a proto užívejte 1–2 kapsle ráno po probuzení. K doplnění hořčíku můžete také využít koupel v epsomské soli, kde podpoříte jak příjem hořčíku přes kůži, tak relaxační účinky. Vyhněte se nekvalitním hořčíkům z lékárny ve špatně vstřebatelných formách nebo s obsahem toxických aditiv. Rozdíly mezi hořčíky jsou velké.

Hořčík pomáhá redukovat stres a podporuje zdravý spánek - Sleep magnesium www.wugi.cz

L-theanin relaxuje, ale neuspává

Aminokyselina L-theanin je běžně se vyskytující látka například v zeleném čaji. Má schopnost zklidnit a navodit relaxaci, aniž by způsobil ospalost. Lze jej proto užívat už ráno v případě, že vás čeká stresová zátěž nebo právě prožíváte stresové období. Pomáhá také s koncentrací a snižuje negativní účinky kofeinu, jako roztěkanost.

L-theanin prášek pomáhá u stresu, zklidňuje, ale neuspává

Speciální směs pro podporu dobré nálady a klidu

Doplněk BrainMax Mood Booster je speciální směs 13 látek podporující duševní rovnováhu, dobrou náladu, klid a mentální jasnost. Obsahuje B vitamíny, L-theanin, extrakty z třezalky tečkované mající uklidňující účinky a extrakt z bazalky posvátné lépe se adaptovat na stres. Pomáhá u pocitů smutku, roztržitého jednání, nedostatku motivace a podporuje koncentraci a zachování klidu. Tato směs je vhodná u větších potíží.

BrainMax Mood Booster podpora dobré nálady, duševní rovnováhy, odolnosti a klidu

Vitální houby a byliny, které mají zklidňující účinek

Reishi a Hericium působí jako adaptogeny a zvyšují odolnost organismu. Reishi byla podle tradiční čínské medicíny využívána jako mocný talisman pro štěstí a jako ochrana před vším zlým. Hericium zase dle tradiční čínské medicíny má schopnost vyrovnávat yin a yang v těle. Dávkování vám pomůžeme nastavit v poradně. Před stresem chrání také bylina Tulsi, která zvyšuje vitalitu, podporuje přirozenou imunitu a působí jako antioxidant. Užívejte 1–2 kapsle 2x denně s jídlem. Lze užívat i dlouhodobě, vhodné minimálně na 3 měsíce.

Na chronický stres pomáhá Tulsi www.wugi.cz

L-glycin, který uklidní a zlepší spánek

Podpora klidného spánku, podpora relaxace, zklidnění organismu a vnitřního napětí to vše vám zajistí aminokyselina glycin. Glycin hraje důležitou roli při udržení zdravého centrálního nervového systému, při detoxikaci jater, ovlivňuje eliminace toxinů a zvyšuje také hladinu významného antioxidantu glutathionu. Užívejte 1 odměrku denně před spaním nebo po tréninku, ideálně na lačný žaludek.

Stres pomůže snížit L-glycin www.wugi.cz

Jak bojovat se stresem

Cíle pro zvládání stresu jsou různé. Jedna z cest je, že si zachováte duševní rovnováhu a emocionální klid – čili nenecháte se uvést do stavu beznaděje a zoufalství. Další může být, že si zachováte vlastní tvář a pozitivní vnímání sebe sama nebo se můžete snažit zlepšit podmínky, které vám pomohou se po stresu zregenerovat, například relaxace.

Jak řešit chronický stres - pomůže hluboký dech www.wugi.cz

Tipy, které pomohou snížit hladinu stresu

Spánek – strava – pohyb – slunce – vzduch. Univerzální všelék, který zazní téměř v každém našem článku. Je potřeba se na problém stresu dívat komplexně, kdy všechno souvisí se vším a tak je potřeba zapracovat na celkovém zdravém životním stylu. Přesto přinášíme pár drobných rad, které vám mohou na vaší cestě k méně stresu pomoci.

  1. Prioritizujte. Co je pro vás nejdůležitější? Co můžu odložit na další den a co naopak ne? Myslete nejprve sami na sebe. Může to být vypít si odpolední kávu v klidu, pár minut si zacvičit, jít ven, číst knížku nebo uvařit dobré jídlo. 
  2. Začněte říkat NE. Ano, to není lehké. Ale začněte klidně u maličkostí, které sdělíte laskavou komunikací vašim blízkým.
  3. Požádejte o pomoc. V dnešní době můžete požádat o pomoc s úklidem, s nákupem, s hlídáním, s praním a tak dále. Neváhejte nějakou službu využít nebo oslovit někoho v rodině, nejste supermani, co musí všechno stihnout sami.
  4. Najděte si zálibu, která vás baví. Netvrdíme, že musíte každý týden chodit na skupinové lekce. Najděte si to, co vás baví. Ať už je to zahradničení, procházení po lese, vaření džemů nebo lenošení na gauči.
  5. Omezte obrazovky. Nejen, že se vám zlepší spánek, ale uvidíte kolik máte během dne času právě na drobné aktivity, které jste dříve nestíhali. Vyměňte mobil za časopis, knížku, vaření, podložku na cvičení, hraní s dětmi či s domácími mazlíčky.
  6. Nesrovnávejte se s jinými lidmi na sociálních sítích, které často vůbec nereflektují skutečný život.
  7. Prohlubte dech. Hlubší a pomalejší nádechy a výdechy vám zklidní nervový systém. Zvědomte si svůj dech několikrát denně.
  8. Myslete pozitivně. Nic není tak černobílé, jak se na začátku zdá. Zkuste se na věci dívat z jiného úhlu pohledu a vždy na situaci nebo na člověku najít něco pozitivního.
  9. Přijímejte situace, které nelze změnit. Víme, že v životě mohou nastat i situace velmi těžké, které do pozitivity "nepřehodíme". Pokud nastanou události, které již nemůžeme ovlivnit, naučte se je přijímat a pracujte s realitou. Pomoci vám vždy může odborník.

Pokud potřebujete s něčím poradit, napište do poradny.

Mgr. Anna Fabiánová

Farmaceutka a terapeutka funkční výživy

Zdroje:

Stres a zdraví, Vinay Joshi, 2007

Sestra a stres, Jaro Křivohlavý, 2010

https://szu.cz/aktuality/cely-zivot-bojujeme-proti-chronickym-zanetum-nizkeho-stupne/