Oslavte s námi nadcházející Světový den mikrobiomu. Ke každé objednávce nad 700,- dostanete dárek vodní nebo mléčné kefírové kultury na zkoušku dle vlastního výběru (zvolíte v košíku). Platí do 26.6.

Máte problém s lepkem?

,,Za nás žádné takové výmysly nebyly. Vy to všechno moc řešíte.” Už jste někdy podobnou větu slyšeli? My ano. Lepek může být problém, ale nic není černobílé. Neexistuje jen celiakie a na druhé straně zdravý člověk, proto vám chceme ukázat, jak se intolerance nebo senzitivita na lepek může projevovat a jak z toho ven.

Hlavně nikdo nejezte lepek

Samozřejmě to není tak jednoduché. Nedá se říct, že lepek je škodlivý a že jej nemá konzumovat nikdo. Mezi celiakií a zdravím je celá řada mezistupňů. Například neceliakální glutenová senzitivita nebo senzitivita na pšenici.

Jak lepek ovlivňuje zvýšenou střevní propustnost

Zvýšená střevní propustnost neboli Leaky gut znamená, že střevo dostatečně neplní funkci bariéry a propouští tak do těla nebezpečné látky. Jedná se zejména o bakterie a toxiny, které mohou způsobovat záněty nebo alergické reakce.

Vadí vám lepek? WUGI článek

Lepek a především jeho část gliadin s jistotou zvyšuje střevní propustnost, což může být problém u dysbiózy, chronických onemocnění nebo autoimunitních nemocí.

Pokud je člověk zdravý, tak mu konzumace lepku také v danou chvíli zvýší střevní propustnost, ale při správné funkci detoxikačních a imunitních procesů se tělo s nevhodnými látkami dokáže vyrovnat. Zkuste se ale zamyslet nad následujícími otázkami.

  1. Jste zcela zdraví? (To znamená, že nemáte chronické onemocnění, trávicí potíže, intolerance, alergie, sníženou obranyschopnost, genetické predispozice k celiakii či potíže, jako bolesti hlavy nebo kloubů.) 
  2. Je váš střevní mikrobiom zdravý?
  3. Netrpíte na zvýšenou střevní propustnost?
  4. Může být vaše střevní sliznice poškozena vnějšími toxiny (pesticidy, herbicidy, chemie ve vodě, aditiva v potravinách …)?

Dalším problém je také to, že lepek v poslední době funguje jako levná náhrada a přidává se do nejrůznějších produktů. Největšími strašáky jsou:

  • průmyslově zpracované potraviny – včetně "zdravých" müsli tyčinek, kečupů, dresinků, mas v konzervě, veganských náhražek sýrů a masa, cukrovinek, dochucovadel apod.,
  • rafinované nekváskové pečivo – rohlíky, chleby, knedlíky či jiné pečivo
  • a moderní druhy pšenice (viz níže).

Lepek může způsobovat potíže - WUGI blog - www.wugi.cz

Je lepek jediný viník při nesnášenlivosti?

Ne, trávicí potíže mohou způsobovat také fermentovatelné sacharidy (FODMAP), inhibitory trypsinu, aglutinin z pšeničných klíčků nebo jiné pšeničné proteiny.

Fermentovatelné sacharidy a jejich eliminace ve stravě

Jedná se o zkratku pro fruktózu, oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy, a polyoly. Tyto sacharidy mohou u citlivějších jedinců způsobit nadýmání, plynatost, křeče či jiné zažívací potíže. Najdeme je v zelenině, ovoci, obilovinách a pseudoobilovinách. Je možné najít nejrůznější diety typu LOW–FODMAP, což zahrnuje stravu s nízkým obsahem těchto cukrů, ale samotná eliminace neřeší příčinu. Je třeba se zaměřit na to, proč je trávení narušené a začít to řešit.

LOW–FODMAP dieta je vhodná pouze na krátkou dobu a paralelně s ní řešit i příčiny potíží. Pokud člověk zůstane na LOW–FODMAP příliš dlouho, můžou nastat problémy se znovuzařazením potravin. Střevní mikrobiom bude oslabený a dojde k úbytku bakterií, které pomáhají vlákninu zpracovávat.

Co jsou inhibitory trypsinu a jak škodí

Jedná se o rostlinné bílkoviny, které chrání rostlinu před predátory. Zároveň jsou to aktivátory různých imunitních buněk a stimulují cestu zánětlivého procesu. Ukázalo se, že moderní druhy pšenice, které jsou upravovány, vykazují vyšší aktivitu těchto inhibitorů trypsinu (v těle způsobující provokaci zánětu). Což je další důvod, proč je moderní pšenice problematičtější než původní odrůdy.

Moderní pšenice může způsobovat potíže - WUGI blog - www.wugi.cz

Je aglutinin v pšeničných klíčcích další viník?

Aglutinin je protein, který se běžně nachází v rostlinných potravinách. Jsou to takzvané anti-živiny, které jsou těžce stravitelné, blokují vstřebávání minerálů a vitamínů, zatěžují trávicí trakt a najdeme je ve vysokém množství například v luštěninách.

I malé množství aglutininu může narušit integritu střevní bariéry. Stojí také za uvolňováním histaminu a prozánětlivých cytokinů, což může zhoršovat histaminovou intoleranci nebo jiné alergické potíže.

Pšeničné proteiny

Stejně jako lepek mohou být problematické i jiné pšeničné proteiny a způsobovat zánět v těle. Symptomy problematického trávení lepku mohou být narušené vyprazdňování, nadýmání, bolesti břicha nebo únava. Tyto symptomy jsou ve studiích prokázány i u pacientů, kteří netrpí na celiakii nebo na alergii na pšenici.

Příčiny neceliakální glutenové senzitivity a intolerance na lepek

Někdo může být citlivý na potraviny FODMAP, kde je pšenice jednou z nich. Jiný bude reagovat na inhibitory trypsinu, nacházející se ve vysoké míře v moderní pšenici, ale původní odrůdy pšenice mohou být v pořádku. Navíc k celému problému s lepkem může přispívat i nesprávná příprava obilovin a pseudoobilovin.

Lidé, kteří reagují na lepek nebo jiné pšeničné proteiny by se měli pšenici vyhýbat zcela. Často nepomůže ani náhrada za bezlepkové verze pšenice. Doporučujeme se zaměřit spíše na přirozeně bezlepkové potraviny jako pohanka, jáhly, rýže a další.

Lepek a pšenice  jsou obecně problematické především u lidí s genetickou predispozicí (jedná se o geny HLA) a autoimunitními onemocněními. Lepek není esenciální potravinou a je možné jej z jídelníčku vyřadit.

Moderní pšenice může způsobovat potíže - WUGI blog - www.wugi.cz

Střevní dysbióza způsobující senzitivitu na lepek

Podle některých studií může narušené složení střevních mikroorganismů neboli střevní dysbióza přispívat k senzitivitě na lepek (intolernace nebo glutenová neceliakální senzitivita). Ve střevech může být nízký počet bakterií Firmicutes, nedostatek prospěšných Bifidobakterií a také nízká produkce butyrátu, což jsou ochranné látky, které produkují bakterie ve střevech. To vše přispívá ke zvýšené střevní propustnosti.

Pokud je příčina způsobená střevní dysbiózou znamená to, že se tato intolerance či senzitivita může vyřešit posílením zdravého střevního mikrobiomu.

Nesnášenlivost lepku či jiných potravin

Proces trávení je velmi složitý. Tělo musí všechnu potravu řádně rozložit, vstřebat a distribuovat v těle tak, aby všechno správně fungovalo. Také musí zabránit vstřebávání nebezpečných látek a zavčas vše nepotřebné vyloučit z těla ven. Je to dokonalý mechanismus, kdy imunitní systém zkoumá přicházející látky, zda jsou bezpečné. Pokud tělo cokoliv vyhodnotí jako nebezpečné, spouští útok a uvolňuje prozánětlivé molekuly.

Pokud je narušené střevní prostředí může docházet k reakci na nejrůznější potraviny. Tyto reakce neznamenají, že musíme všechny dané potraviny vyloučit z jídelníčku napořád. Ale náš mikrobiom se potřebuje dostat do rovnováhy, aby utlumil prozánětlivé reakce. Nestačí pouze eliminovat určité potraviny, ale musíme hlavně zahojit střevo a podpořit mikrobiom.

Jak podpořit zdravý střevní mikrobiom

Každý den musíme o naše střevní prostředí pečovat:

  • minimalizovat chemii a léčiva,
  • jíst kvalitní celistvé potraviny,
  • dostatečně se hýbat,
  • kvalitně odpočívat
  • a omezit stres, především ten chronický.

Článek: 6 kroků pro zdravá střeva

6 kroků pro zdravá střeva - www.wugi.cz

V jaké formě a kvalitě lepek konzumovat?

Dát přednost bílému rohlíku nebo kvalitnímu kváskovému chlebu z BIO žitné mouky? Po přečtení našeho článku již odpověď znáte. Je třeba se zaměřit na kvalitní potraviny, nepřijímat prázdné kalorie ve formě jednoduchých cukrů a danou potravinu řádně před konzumací připravit.

Nemusíte se lepku bát, pokud netrpíte výše zmiňovanými problémy. Ale vybírejte si kvalitní odrůdy pšenice (nebo jiných lepkových potravin) ideálně v BIO kvalitě, řádně je fermentujte, namáčejte a zvažte v jaké míře tyto potraviny konzumujete

Pokud vám výše zmíněné potraviny nedělají dobře, zaměřte se na přirozené bezlepkové alternativy ve formě pohanky, jáhlů, rýže, amarantu či qunioy.

Pokud potřebujete s výběrem či dávkováním produktů poradit, napište mi do poradny.

Mgr. Anna Fabiánová

Farmaceutka a terapeutka funkční výživy

Zdroje:

A New Proposal for the Pathogenic Mechanism of Non-Coeliac/Non-Allergic Gluten/Wheat Sensitivity: Piecing Together the Puzzle of Recent Scientific Evidence: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29099090/

Wheat germ agglutinin stimulates exocytotic histamine secretion from rat mast cells in the absence of extracellular calcium:  https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0006295280905298?via%3Dihub

Effects of wheat germ agglutinin on human gastrointestinal epithelium: insights from an experimental model of immune/epithelial cell interaction: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19332085/

Nutritional Wheat Amylase-Trypsin Inhibitors Promote Intestinal Inflammation via Activation of Myeloid Cells: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27993525/

Wheat amylase trypsin inhibitors drive intestinal inflammation via activation of toll-like receptor 4: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3526354/

A New Proposal for the Pathogenic Mechanism of Non-Coeliac/Non-Allergic Gluten/Wheat Sensitivity: Piecing Together the Puzzle of Recent Scientific Evidence: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29099090/

All disease begins in the (leaky) gut: role of zonulin-mediated gut permeability in the pathogenesis of some chronic inflammatory diseases: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6996528/ 

Non-Celiac Gluten Sensitivity: A Review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6630947/