V současné legislativě je schváleno ,,bezpečné” množství přídatných látek, avšak jejich bezpečnost byla vždy zpochybňována. Zejména u dětí, u kterých je velmi těžké pohlídat doporučené množství a také je potřeba se vyhnout tak zvanému koktejlovému efektu. Pojďte se s námi podívat na nekvalitní složky cukrovinek, pod jakými názvy se skrývají a jak ovlivňují náš mikrobiom.

Aditiva v potravinách

Nejrůznější přísady, které se používají v potravinách, ovlivňují výslednou chuť, barvu, vůni, nutriční hodnotu a trvanlivost výrobku. V posledních letech se začíná zkoumat vliv aditiv na naši mikrobiotu. Stav naší střevní mikroflóry je velmi důležitý. Napomáhá trávení potravy, syntetizuje vitamíny, pomáhá při regulaci imunitního systému a v neposlední řadě ovlivňuje naše chování. Nejnovější studie dávají do souvislostí negativní vliv aditiv na střevní mikrobiotu a rozvoj chronických střevních onemocnění, jako například Crohnova choroba či ulcerózní kolitida.

Očekává se, že evropský trh s aditivy převezme klíčovou roli na trhu s přídatnými látkami podle západního trendu. Zpracování aditiv se řídí úřadem pro bezpečnost potravin EFSA na evropském trhu, avšak většina přídatných látek byla schválena v 70. letech minulého století po nedostatečných experimentech. Růst trhu s aditivy naznačuje další potřebu dostatečného hodnocení potenciálních nežádoucích účinků na lidské zdraví zejména u lidí se střevními poruchami.

Nebezpečí ukryté ve sladkostech - aditiva v potravinách www.wugi.cz

Cukr a zase jenom cukr

Glukózový, fruktózový, glukózo-fruktózový, hroznový, březový, třtinový, rafinovaný, nerafinovaný a mnoho dalších. Také se ve všech těch názvech ztrácíte? Proč se nás výrobci snaží obalamutit a skrývají jej pod nejrůznějšími titulky?

Cukr bílý vs. třtinový

Třtinový cukr oproti bílému cukru údajně obsahuje více vitamínů, zejména proto, že je většinou nerafinovaný. Především ,,zdravé” recepty upřednostňují použití třtinového cukru místo bílého, ale za nás je lepší volbou si zvykat na méně sladkou chuť a případně použít vhodnější druhy slazení.

Glukóza - Hroznový cukr

Je to jednoduchý cukr, který je součástí každého sacharidu. Je hlavním zdrojem energie v lidské organismu a v případě nedostatku ze stravy si ji dokáže tělo samo vyrobit.

Glukózu známe také pod názvem hroznový cukr a to především proto, že se jedná o hlavní cukr v hroznovém víně. Díky tomuto označení je mezi spotřebiteli vnímána jako zdravá surovina. 

Fruktóza

Proč je špatná fruktóza, když je součástí každého ovoce? Ovoce ale není jen fruktóza, obsahuje také vlákninu, mikroživiny a většinou jíme ovoce v celistvé podobě. Izolovaná fruktóza je velmi problematická proto, že se v játrech přeměňuje na tuk. Ten se pak ukládá především kolem břišních orgánů a má vliv například na rozvoj cukrovky 2 typu i ztučnatění jater (vznik steatózy). Fruktóza sice nezvyšuje krevní cukr v krvi, ale zvyšuje hladinu gherlinu, který stimuluje chuť k jídlu. Ačkoli je proto doporučována pro diabetiky, na metabolismus má negativní dopad. Nemusí být snadno stravitelná a může způsobovat průjmy nebo nadýmání.

Glukózo-fruktózový sirup

Vyrábí se z kukuřičného či pšeničného škrobu, kdy se přemění část glukózy na fruktózu.

Je mnohem levnější než klasický cukr a má 2,5 krát vyšší sladivost. Používá se hojně při slazení nápojů a nejrůznějších cukrovinek. Jelikož je to vysoce průmyslově zpracovaná potravina, tak ji v žádném případě nedoporučujeme.

Agávový sirup

Agávový sirup se stále těší velké oblibě a doporučuje ho jako sladidlo spousta odborníků. Je velmi nevhodný zejména pro vysoký obsah fruktózy, jejíž negativa jsme si popsali výše. Ve své koncentrované formě je fruktóza toxická pro játra, narušuje metabolismus, podporuje ztučnatění jater, rozvoj cukrovky a další. Je to ultrazpracovaná potravina, která rozhodně našemu zdraví neprospívá.

Stévie

Stévie je rostlina, která nemá žádné kalorie a je extrémně vysoce sladivá. Zní to jako malý zázrak, ale ani stévii nemůžeme doporučovat ve velkém množství a hojně pro všechny. Nejdůležitější je zvykat si na přirozenou chuť celistvých potravin a odvykat si extrémní sladké chuti průmyslově zpracovaných cukrovinek, avšak v menší míře jako občasné sladidlo nemůže uškodit.

Med, javorový sirup, kokosový cukr, čekankový sirup

Tyhle sladidla jsou za nás lepší alternativou slazení, avšak při zajištění jejich vysoké kvality. Domácí med, 100 % čekankový sirup, javorový sirup bez dalších aditiv atd. Jak jsme psali výše, na prvním místě je především omezení sladké chuti a ke slazení přistupovat s respektem k našemu mikrobiomu. Nerafinovaná sladidla jsou vždy lepší volbou, avšak žádná alternativa cukru nemá zásadní blahodárný vliv na naše zdraví, proto volme sladidlo podle nejpřísnějších kritérií a v nezbytném množství.

Ajala Elixír - BIO horká čokoláda obsahuje čistou 70% čokoládu Ajala, vyrobenou pouze z výběrových, eticky nakoupených kakaových bobů v BIO kvalitě a BIO nerafinované třtinové šťávy.

Umělá sladidla

Jsou známy jako nízkokalorické verze klasického bílého cukru. Často je upřednostňují lidé s dietou omezující kalorie nebo lidé s cukrovkou. Avšak studie zjistily, že naopak zvyšují hladiny krevního cukru a poškozují střevní prostředí a mikrobiom.

Sacharin E954, Sukralóza E955 a Aspartam E951 jsou několikanásobně sladší v porovnání s běžným cukrem. Studie ukázala, že všechna tři umělá sladidla vyvolala glukózovou intoleranci u myší, což souviselo s vyšším počtem bakterií ve střevech. Nízké dávky aspartamu zvýšily hladinu cukru v krvi nalačno a tím ovlivnily inzulínovou rezistenci.

V jiné studii se zkoumal vliv na bakteriální diverzitu. Zdraví dobrovolníci, kteří po dobu 4 dnů konzumovali aspartam měli prokazatelně jinou mikrobiotu.

Alkoholická sladidla

Další skupina umělých sladidel, které jsou v poslední době velmi oblíbené. A to především díky nízké kalorické hodnotě. Prozatím nebyly zjištěny zásadní negativní dopady na zdraví střev. Problém je s jejich stravitelností, protože nejsou zcela strávené v tenkém střevě. Můžou způsobovat zažívací potíže jako nadýmání, průjem a neměly by se konzumovat ve větším množství.

Maltitol E965

Je zhruba o 25 % méně sladký než cukr. Bakterie v ústech se s ním neživí, takže neovlivňuje negativně kazivost zubů.

Xylitol E967 - březový cukr

Jedná se o přírodní cukerný alkohol vyskytující se v rostlinách. Má velmi nízkou kalorickou hodnotu a chutná podobně jako cukr. Může být také vhodnou náhradou pro diabetiky. Ani bakterie v ústech se neživí xylitolem a xylitol je vhodný jako ochrana před kazivostí zubů. Najdete ho proto v netoxických zubních pastách či a ústních vodách. 

Sorbitol E420

Získává se z glukózy a fruktózy několika chemickými úpravami a je minimálně o polovinu méně sladký než klasický cukr. Bakterie v ústech nejsou schopny využívat sorbitol jako zdroj živin, proto zabraňuje růstu bakterií v dutině ústní. Někteří výzkumníci uvedli, že sorbitol může mít potenciální prebiotický účinek.

Erythritol E968

Erythritol se ve velkém množství vyskytuje v přírodě, komerčně se získává z glukózy pomocí kvasinek. Orální mikroorganismy erythritol nemetabolizují, v těle je minimálně metabolizován a většina z něj se vylučuje močí.

Výběrová My raw joy čokoláda z nepraženého RAW BIO kakaa, odrůdy Criollo, známé pro své zdraví prospěšné antioxidanty a intenzivní bohatou chuť. Kakao pochází z udržitelných zdrojů - BIO farmy v Peru. Slazená je bio nerafinovaným kokosovým cukrem.

Zdravé mlsání - kvalitní čokolády BIO RAW My raw joy bez aditiv www.wugi.cz

Emulgátory

Vyrábí se přírodními i umělými způsoby a jsou běžně součástí zpracovaných potravin. Emulgátorů je obraovské množství, jako příklad můžeme uvést E466 Karboxymethylcelulózu, což je syntetické zahušťovadlo obsažené v nápojích, ovocných jogurtech, šlehačkách a zmrzlinách, nebo E433 Polyoxyethylensorbitanmonooleát což je syntetický emulgátor a stabilizátor obsažený v bonbonech, dezertech, žvýkačkách, mléčných výrobcích a pečivu. 

Emulgátory zvyšují střevní propustnost (to je jejich přímý mechanismus účinku), což je nežádoucí efekt, protože při zvýšené střevní propustnosti nám do těla mohou pronikat látky a toxiny, které tam nemají co dělat a dochází k narušení zdraví. O syndromu zvýšené střevní propustnosti (leaky gut) si můžete přečíst zde

Konzervanty

Používají se k prodloužení trvanlivosti daného výrobku a jako prevence proti případné zkáze při působení chemických, fyzikálních či biologických faktorů. Například:

  • Benzoan sodný - v kombinaci s barvivy může způsobovat hyperaktivitu u dětí, u lidí s kopřivkou nebo chronickým astmatem může vyvolat nebo zhoršit příznaky.
  • Sorban draselný - může se objevovat podráždění kůže, astma, alergické reakce či poruchy chování.

U obou konzervantů bylo zjištěno, že mají negativní vliv na střevní prostředí. Tyto konzervanty však najdete i v doplňcích stravy, které cílí na podporu střevního mikrobiomu a jedná se například o probiotické sirupy. Také jsou hojně v různých sirupech a doplňcích stravy pro podporu zdraví dětí.

Barviva

Ve Velké Británii byla provedena studie, která zjišťovala vliv umělých barviv na chování dětí, především v souvislosti s hyperaktivitou. Do studie byly zapojeny jak 3leté děti, tak i starší děti mezi 8 a 9 rokem. Autoři došli k závěru, že umělá barviva ve sladkostech způsobují zvýšenou hyperaktivitu u obou skupin dětí.

Umělá barviva jsou toxická a mohou vyvolat astmatický záchvat, zhoršovat kopřivku či migrénu a jsou to potenciální alergeny.

Oxid titaničitý E171

Používání oxidu titaničitého nelze považovat nadále za bezpečné, jak uvedl EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin). Poškozuje DNA a může podporovat vznik nádorů. Je součástí nejen cukrovinek a žvýkaček, ale celé řady léků, potravinářských produktů nebo doplňků stravy. Jako potenciální karcinogen se musí přestat používat, avšak v současné době je stále součástí spousty potravin, doplňků stravy, léčiv i kosmetiky.

Jak z toho ven?

Nečekejte, až zase další aditivum zakážou. Začněte hledat zdravé mlsání hned.

  1. Snažte se omezit cukrovinky a potraviny s názvy kterým nerozumíte. Není potřeba se učit seznam zakázaných éček. Stačí pouze kupovat výrobky obsahující skutečné potraviny.
  2. Pokud daná cukrovinka obsahuje cukr, dívejte se jaký a v jakém množství.
  3. Přistupujte k cukrovinkám jako k výjimečné pochutině a nemotivujte své děti odměnou v podobě jakékoliv cukrovinky ať už té zdravé.
  4. Vybírejte jen ty nejkvalitnější, ať si vaše děti zvyknout na skutečnou chuť kakaových bobů, ovoce, ořechů, které nejsou maskovány nejrůznějšími dochucovadly.

Ne vždy stačí číst složení…

Záludností je, když výrobci používají například chemické úpravy surovin - například alkalizují kakaové boby - čímž zastírají jejich špatnou kvalitu a tuto informaci pak na obale neuvádí. Pokud vás zajímá více informací o tom, jak poznat kvalitní čokoládu, podívejte se na náš článek.

Ve WUGI si dáváme bacha i na tyto záludnosti, a proto u nás najdete jen zdravé mlsání bez aditiv, z opravdových, chemicky neupravovaných surovin. 

České sladkosti

Kvalitní české čokolády nabízí například značka Ajala. Ta se soustředí na šetrné pražení bio kakaových bobů, do svých čokolád přidává pouze bio sušenou třtinovou šťávu a další opravdové suroviny jako ořechy, ovoce či koření. Zdravé mlsání ale není žádná nuda! Vyrábí také dobroty jako Pravé banánky v bio čokoládě, lískové ořechy v bio čokoládě nebo kešu zobání s bio kakaovými nibsy. Pokud jste milovníci ořechových másel, tak ta nejvymazlenější jsme jedli od olomouckých kluků Šufanů.

Další velmi kvalitní značkou je My Raw Joy, která používá BIO kakaové boby v raw kvalitě. Do svých tabulkových čokolád používá aktivované ořechy, nedoslazované ořechy a žádný rafinovaný cukr. A ani jedna značka nepoužívá chemicky upravené suroviny. 

Přejeme dobrou chuť ke zdravému mlsání a spokojený mikrobiom!

Zdroje:

https://www.bezpecnostpotravin.cz/umela-potravinarska-barviva-a-hyperaktivita-deti.aspx

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7117642/

Velmi osobní kniha o zdraví - PharmDr. Margit Slimáková

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6835893/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7117642/?fbclid=IwAR2_-Dv17gqmJ3VBMw4vMo1udq49fU8WRAY8uzyjsXEvTM-bkhEMi3tEamU

https://www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E433

https://www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E466

https://www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E211

https://www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E202

https://www.efsa.europa.eu/en/news/titanium-dioxide-e171-no-longer-considered-safe-when-used-food-additive