Co to znamená "jarní únava"? Proč nás trápí, s čím souvisí a jak s ní zatočit? Jak vzniká?

5 příčin jarní únavy:

  • Během zimy tělo vyčerpá živiny a vitamin D. Na jaře tělo potřebuje dobít baterky minerály, vitamíny a slunečním světlem.
  • Méně slunečního svitu, krátké dny a nízké teploty tělu signalizují období útlumu - více spánku a odpočinku. Moderní svět ale nerozlišuje zimu a léto, den, noc nebo pracovní dobu. Tmu šidíme umělým světlem a pracujeme bez omezení (někdy až do vyčerpání).
  • Virózy, kterých v zimě proděláme klidně i několik, tělo vyčerpají. Nemáme čas na dostatečnou rekonvalescenci, během nemoci neodpočíváme a s končící virózou nastupujeme zpátky do práce naplno.
  • Změna času ze zimního na letní se odehraje rychle jen na hodinách, nikoli v těle. Tělo se potřebuje adaptovat postupně. 
  • Citlivější jedinci pociťují také proměnlivé počasí, střídání letních teplot s mrazíky a změny tlaku.

Jak s únavou (ne)bojovat

S únavou, prosím pěkně, nebojujte. Dopřejte tělu to, co potřebuje, abyste sílu dočerpali a nejeli na jaře dál na energetický dluh.

  • Hned ráno se vystavte dennímu světlu (i když je pod mrakem). Přes okno to nestačí. Běžte hned po probuzení na chvilku ven, na balkón nebo alespoň otevřete okno a nechte dopad sluneční paprsky nebo denní světlo na obličej. To vám pomůže také čerpat čerstvý vzduch.
  • I dál během dopoledne a přes den je důležité načerpat co nejvíce denního světla. To pomůže synchronizovat vaše cirkadiánní hodiny, nastavit správné fungování těla a orgánů a dobít baterky.
  • Dodržujte pitný režim (ideálně bez alkoholu). Pijte čistou vodu, bylinky a probiotické limonády z vodního kefíru, které obsahují řadu minerálů, vitamínů a prospěšných probiotik (na jaře třeba kefírovou s plevelem nebo s vašim oblíbeným ovocem, inspiraci najdete v receptech).

Recept: Jablíčková probio limonáda s limetkou

Jablíčková probiotická limonáda s limetkou

  • Pohyb na čerstvém vzduchu vyvažujte dostatečnými odpočinkem. Nepřebíjejte únavu kávou a choďte včas spát. Pro kvalitní spánek je důležité i vystavování se dennímu světlu během rána a dopoledních hodin.
  • Na chybějící vitamin D nám sluníčko nestačí. Vitamin D z něj získáváme jen v období od poloviny dubna do poloviny října za předpokladu, že slunci přes polední hodiny vystavíme co největší plochu těla bez oblečení a opalovacích krémů. Ani to ale nemusí stačit. Je-li nedostatek vitaminu D větší (optimální hladiny v krvi jsou alespoň 100nmol/l), pak sluneční paprsky nestačí a je nutné sáhnout po kvalitním doplňku stravy

 Vitamin D hraje zásadní roli v imunitě, zdraví střev, kostí, svalů, ale je důležitý i pro psychickou pohodu či tlumení alergií. Nepodceňujte jeho význam a kontrolujte si jeho hladiny v krvi a doplňujte kvalitně (ideálně s vitaminem K2, protože působí v těle společně) v dostatečných dávkách. Pokud potřebujete s výběrem doplňků a dávkováním poradit, napište nám do odborné poradny.

Vitamin D nejen pro naši imunitu

 

  • Zkuste otužování. Ledová sprcha vás nakopne lépe, jak další káva a pomáhá také synchronizovat váš denní rytmus (cirkadiánní hodiny), zkvalitní spánek a regeneraci.
  • Doplňte hořčík. Patří k jedněm z nejvíce deficitních minerálů, který je důležitý pro energii, svalovou i psychickou činnost, regeneraci a kvalitní spánek. Ranní hořčík ve formě malátu se užívá ráno a podporuje energii, Večerní hořčík ve formě bisglycinátu berte večer před spaním, podporuje regeneraci a dobíjení energie během spaní.

Hořčík pro energii a tlumení jarní únavy

  • Odlehčete tělu a trávení. Zaměřte se zejména na kvalitu, pestrost v rostlinných potravinách, přidejte na listové zelenině a zdrojích vitamínu C, jako jsou čerstvé bylinky, bio mladý ječmen, kopřiva, saláty, paprika, přírodní zdroje vitaminu C, jako je Acerola a další. Omezte živočišné produkty a volte raději méně často kvalitnější bílkoviny, jako je maso a vnitřnosti od zvířat z volných chovů, nikoli šunky, salámy nebo uzeniny.
  • Zaměřte se na přirozenou podporu detoxikace. Naše tělo totiž není stroj, detoxikaci máme často oslabenou a podpora je na místě. Pomůže ostropestřec s pampeliškou, mladý ječmen, hořké byliny i vitální houby. Jak správně detoxikovat organismus se dočtete zde.
  • Zvažte na čas vynechání kávy, která překrývá únavu a prohlubuje energetický dluh. Skvělou náhradou je Coffree - pampeliškovo-čekanková "káva", která chutná příjemně, neobsahuje kofein, podporuje trávení, detoxikaci, regulaci váhy a vyživuje střevní mikrobiom.

  • I alergie jsou pro nás vyčerpávající. Jak se alergií konečně zbavit popisujeme zde.

Všechny produkty zaměřené na podporu energie najdete zde.

Užijte si krásné jaro!

Anna z WUGI