K čemu vitamin D a K2 potřebujeme, kdy jej doplňovat, jak a v jakých dávkách? To vše se dočtete v tomto článku. Vitamin D je nezbytně důležitý pro správnou funkci naší imunity a prevenci respiračních a virových infekcí, snižuje infekčnost a komplikace při onemocněních. Vyšší hladiny vitaminu D v krvi jsou nyní spojeny s nižší mírou infekce virem SARS-CoV-2. Vyšší hladiny vitaminu D jsou spojeny s nižším rizikem komplikací a závažného průběhu onemocnění (intenzivní péče či úmrtí) a další studie naznačují, že vitamin D může představovat velmi účinnou léčbu tohoto onemocnění. Vitamin D reguluje autoimunitní onemocnění a zánět v těle. Je potřebný pro zdraví kostí a zubů - vstřebávání vápníku, funkci svalů i psychické funkce. Nedostatek vitaminu D je spojen se zánětem a oslabením střevního mikrobiomu.

Jaká je funce vitaminu K2?

Vitamin K2 podporuje účinek vitaminu D3 a je naprosto nezbytný pro odvádění vápníku z krve do kostí - tam, kde má být (to samotný vitamín D neumí a hrozí pak, že vápník může zůstávat v cévách a rozvine se tzv. hyperkalcémie. Ta je rizikovým faktorem pro kardiovaskulární příhodu. Z tohoto důvodu je vhodné současně s vitaminem D3 suplementovat vitamin K2.

 Vitamin D a K2 - jaký má pro nás význam WUGI blog

 

Zdroje vitaminu D

Ze sluníčka můžeme vitamin D čerpat jen v období cca duben - říjen, takže od podzimu do jara je kvalitní doplněk na místě. Pozor - ani v létě nám často samotné sluníčko potřebu vitaminu D nepokryje a dochází k deficitům. V naší populaci má 99 % obyvatel nedostatečný příjem vitaminu D (zdroj SZÚ). Vitamin D ze sluníčka můžete čerpat pouze přímým působením slunečního záření na pokožku bez použití opalovacích krémů.

Bohužel ani příjem ze stravy nám nestačí. Vitamin D se nachází zejména v tučných rybách, vejcích, mléčných výrobcích, hovězích játrech a houbách sušených na slunci. Např. obsah v mléných výrobcích se ale bude lišit dle toho, jak a kde bylo zvíře chováno (zeměpisná šířka, volný chov) nebo čím bylo krmeno. V zimě je pak obsah vitaminu D v mléčných produktech několikrát nižší (i zvířatům chybí slunce, ze kterého by vitamin D čerpala).

Abychom z jídla přijali minimální potřebnou dávku, museli bychom denně sníst asi 1 kg tučných ryb (a to včetně veškerého tuku, který zůstane po rybě v pánvi) nebo vypít 5 litrů mléka (uměle) obohaceného o vitamin D.

Určitě doporučuji kůži vystavovat slunečním paprskům po rozumnou dobu, aby nedošlo k jejímu poškození. Zároveň je vhodné konzumovat kvalitní ryby, vejce z volného chovu, BIO mléčné produkty (od zvířat pasených na trávě) a další kvalitní potraviny. V případě vitamínu D nám ale tyto zdroje nestačí.

Vitamin D - zdroje - k čemu jej potřebujeme - WUGI blog

Máte dostatek vitaminu D?

Přesné hladiny vitaminu D v krvi můžete zjistit při krevním odběru po domluvě s lékařem nebo jako samoplátce. Z hlediska důležitosti vitaminu D doporučuji kontrolovat hladiny vitaminu D v krvi alespoň 1x za rok, a to i za tu cenu, že částka je pro samoplátce vyšší a pohybuje se okolo 1500 - 2500,- (někdy jsou v laboratořích akce s výraznou slevou na toto vyšetření). Je to však investice do vašeho zdraví a prevence.

Dle poznatků ve funkční medicíně se doporučuje udržovat hladiny vitaminu D alespoň nad 100nmol/l (laboratoře mají dolní hranici nastavenou obvykle na 50 - 75nmol/l, tedy daleko níže, než by vaše tělo optimálně potřebovalo).

Kolik vitaminu D užívat?

  • Běžná dávka vitaminu D (za předpokladu, že nemáte deficit) je pro děti do 3. let je 500 IU, od 3. let 1000 IU denně a pro dospělé se zvažuje dřívější doporučení 1000 IU denně zvýšit na 2000 - 4000 IU denně.
  • V případě osob ve vyšším riziku (nadváha, tmavá pleť, pobyt v domovech péče) se dávka zvyšuje i dvojnásobně (4000 - 8000 IU). Při deficitu se dávka také navyšuje.
  • Dospělým osobám doporučuji minimálně od října do dubna suplementovat základní dávku (1000 - 4000 IU) a při nejbližší příležitosti si hladiny v krvi nechat změřit a dle toho dávkování s odborníkem upravit pro efektivní doplnění.

Vitamin D se nejlépe vstřebává s tukem, užívejte proto vždy s jídlem obsahující nějaký tuk.

Jaký suplement zvolit?

Při suplementaci si vyhněte se doplňkům s aditivy a nevhodnými látkami. Kupujte pouze přírodní doplňky, které mají vysokou čistotu a potvrzenou účinnost.

Vitamin D3 vhodný pro miminka od narození. Čisté a šetrné složení, vhodný i pro citlivá dětská bříška.
Pro imunitu, kosti, zuby, svaly, vývoj a růst dětí.
Doporučen Českou pediatrickou společností.

Vitamin D pro novorozence Vitashine vegan

Pokud již vitamin D3 máte a nesuplementujete vitamin K2, doporučuji kvůli ochraně cév, prevenci kardiovaskulární příhody a správnému zabudovávání vápníku do kostí a zubů vitamin K2 v kapkách přidat.

Kvalitní vitamin D3 a K2 - WUGI.cz

Potřebujete-li s dávkováním nebo výběrem poradit, můžete se obrátit na můj e-mail anna@wugi.cz či přes kontaktní formulář poradny.

Mgr. Anna Fabiánová